6.1.14

Bezpečnost elektronické fakturace (část 2.)

V druhé části zamyšlení nad bezpečnostními faktory elektronické fakturace bych se chtěl věnovat alternativním metodám doručení faktury resp. zvýšením zabezpečení doručovacích metod popsaných v 1. části. 

Elektronickou poštu lze zabezpečit proti porušení obsahu několika způsoby. Kryptováním na úrovni transportu nebo vlastní zprávy. Protože zabezpečení přenosové cesty musí podporovat obě strany je nejsnažší využití třetího způsobu a to opatřením přílohy zprávy digitálním podpisem. Zasílané faktury jsou zabezpečeny digitálním podpisem pouze zřídka. 

K emailu a vlastnímu portálu existuje řada alternativ existujících a připravovaných, u kterých je zabezpečení na obdobné úrovni. Omezení těchto metod plynou z možností rozšíření 

Datové schránky

Pro výstavce představují datové schránky poměrně drahou alternartivu. Datové schránky poskytují omezenou životnost datových zpráv a pro komunikaci s fyzickými osobami nepodnikateli nejsou vhodné, protože bežný občan datovou schránku téměř nevlastní. Datové schránky neumožňují snadné navázání dalších procesů spojených s platbami a správou finančních toků. Tyto funkce lze realizovat nadstavbou (obdoba ke spisové službě), datová schránka je pak degradována na pouhý doručovací kanál.

Internetové bankovnictví

Internetové bankovnictví představuje další z možností, kde lze přijímat elektronické faktury a současně velmi jednoduše platit. Tato možnost nicméně zatím není příliš rozšířená. V současnosti je podporována pouze dvěma bankami na trhu a pro velmi omezený počet fakturujících firem.

Zapojení více fakturujících firem spolu s šírší podporou bank má pomoci připravovaná standartizaci formátu elektronické fakury. 

Zabezpečení této služby je shodné úrovni jako internetové bankovnictví. Pro plátce může toto řešení představovat mírné omezení, pokud by chtěl změnit banku a “vzít si elektronický archiv” faktur a dalších smluvních dokumentů s sebou.

Superúčet

Superúčet přichází ve srovnání s vyjmenovanýmo metodami s odlišným přístupem. Nabízí bezpečný přenos dokladů do webové aplikace spolu s kontrolními mechanismy, které zabrání podvržení faktury defraudantem. Pro známé fakturující firmy provádí kontrolu bankovních účtů příjemce a zabrání tak podvrhům ve fakturačních údajích.


Řešení nabízející Superúčet má nesporné výhody v dalších navazujících obchodních procesech, které výrazně zefektivňuje. O těch se dočtete více v dalších příspěvcích.

Žádné komentáře :

Okomentovat