30.12.13

Bezpečnost elektronické fakturace (část 1.)

Předchozí příspěvek, který poskytl úvod do problematiky elektronické fakturace jsme zakončili úvahou na téma bezpečnosti. Internetové portály poskytovatelů služeb volbou vhodného technického řešení bezpečnostní rizika výrazně snižují a přibližují je těm, která jsou známá z internetových bankovních systémů. 

U doručení vyúčtování emailem je vyššího zabezpečení možné dosáhnout jen velmi obtížně. Většina vyúčtování zasílaných emailem v pdf formátu neobsahuje tzv. elektronický podpis, který by garantoval původ doručeného dokumentu. Proč je to důležité? Email se na první pohled tváří, že přišel od očekávaného dodavatele. Faktura v příloze také vypadá, jako papírový originál. Ve skutečnosti se jedná o podvrženou zprávu tzv. “phishingový” útok - emailová adresa má podobnou doménu, jako dodavatel služeb a faktura v příloze je “pouze” mírně pozměněna a obsahuje falešné číslo účtu příjemce. A my nevědomky zašleme poplatek za služby defraudantovi. Můžeme samozřejmě provézt kontrolou čísla účtu příjemce a odhalit tento typ útoku, pokud máme informaci o skutečném účtu. S příchodem platebních QR kódů je tato kontrola ještě obtížnější a plátce může v dobré víře provést úhradu na účet defraudanta. Superúčet udržuje seznam účtů a je schopen tuto kontrolu provézt za uživatele.


Proces elektronické fakturace by měl splňovat obdobné podmínky, které vyžaduje zákon o DPH č.235/2004 Sb. a další návazné právní normu z oblasti elektronického podpisu (227/2000 sb.), zákon o archivnictví a spisové službě (499/2004 sb.) a zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (300/2008 sb.). Tyto zákony upravují věrohodnost původu dokumentu, neporušitelnost obsahu a také přístup z libovolného zařízení.

Žádné komentáře :

Okomentovat