23.12.13

Zavádění elektronické fakturace v B2C

Elektronická fakturace je rychlá, levná a ekologická. I přes tyto nesporné výhody naráží její zavedení stále na řadu úskalí, tím největším je nízká ochota plátců k jejímu přijetí. Řada plátců stále upřednostňuje papírové účty. Doručit papírové účty lze jen jedním způsobem - poštou do schránky, způsobů doručení elektronického vyúčtování je však celá řada s různou mírou spolehlivosti a zabezpečení.


Způsob elektronické fakturace se obvykle liší podle velikosti společnosti. Menší společnosti volí email a ty větší budují nákladné internetové portály. Nezřídkakdy jsou obě varianty provozovány souběžně a to včetně klasické papírové formy. 

Výzkumy nicméně ukazují, že pokud má být přechod úspěšný, musí být učiněn formou tzv. opt-outu (explicitní vyvázání se), kdy plátce elektronickou fakuraci odmítne.

Vlastní internetové portály často narážejí na nízkou návštěvnost odrážející nízkou frekvenci vyúčtování. Zvážíme-li, že těchto portálů by měl plátce navštívit hned několik - elekřina, plyn, voda, pojištění, tak nejen že to nebude ta nejoblíbenější činnost, ale pravděpodobnost narazí na zapomenuté heslo nebo adresu (URL), přes kterou se na daný portál přihlásit.

Proces registrace je u většiny dodavatelů také nastaven složitě. Vyžaduje vyplnění internetového registračního formuláře a po ověření informací s posledním vyúčtováním, pak zaslání přístupových kódů uživateli doporučeným dopisem. Registrační proces není sdílen přes výstavce a vyžaduje značné úsilí na straně plátce pro každou odebíranou službu. Tento proces je vyvážen obdobnou mírou zabezpečení, jaká je obvyklá u internetového bankovnictví.


Využití standartního emailu vyniká svojí jednoduchostí a rychlostí nasazení. Email v sobě skrývá dva základní nedostatky. Tím prvním je neexistence garance doručení, vyúčtování pak často končí v nevyžádané poště. Druhým jsou bezpečnostní rizika spojená s poměrně rozšířenými phishingovými útoky. Ale o tom více v následujícím příspěvku. 

Žádné komentáře :

Okomentovat